De new town Splendora, zo’n 15 kilometer ten westen van het historische centrum van Hanoi (Vietnam), vormt een schril contrast met de rest van de metropool. De drukke straten waar straatverkopers handel drijven, waar het ruikt naar etensgeuren, waar een continue stroom scooters langs trekt en die misschien wel de belangrijkste fysieke neerslag zijn van de Vietnamese cultuur, zijn hier verdwenen. We wanen ons in een nieuwe, exclusieve woonwijk die gedomineerd wordt door villa’s in mediterrane stijl.

splendora hanoi

Het gestandaardiseerde stratenpatroon voelt desolaat, de villa’s zijn allemaal gelijk, er is een nadruk op de auto en er is privé beveiliging. Splendora vormt een breuk met de Vietnamese cultuur, traditie, en context, het mist een ‘sense of place’. Marten Reijnen deed onderzoek naar een strategie om dit terug te brengen en werd hiermee genomineerd voor de Welzin Urbanisme Scriptie Award.

In vrijwel alle Aziatische metropolen zorgen de economische groei, de globalisatie en de urbanisatie ervoor dat de nieuwe bovenklasse zich terugtrekt in villawijken die zorgen voor fragmentatie van de stedelijke structuur en segregatie van de samenleving. Hoewel op kleine schaal al voorbeelden te vinden zijn van nieuwe stedelijke ontwikkelingen die meer ingebed zijn in de lokale context en traditie is er nog geen oplossing voor de new towns. Het lijkt er niet op dat deze wijken in de nabije toekomst allemaal bewoond zullen worden, of dat de lokale bevolking er profijt van zal hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat de Vietnamese samenleving sterk leunt op de lokale gemeenschap. De familie en de hiërarchische organisatie van het dorp of de stadswijk zijn van groot belang. Ook blijkt dat de Vietnamese cultuur wordt gekenmerkt door vele externe invloeden die gemakkelijk worden opgenomen in de eigen cultuur. Dit zou een eventuele aanpassing van de new towns kunnen vergemakkelijken. Deze en drie andere kenmerken vormen de bouwstenen voor het ontwerp van ‘street life’; de transformatie van Splendora.

Marten Reijnen Splendora

In de video legt Marten zijn strategie ‘street life’ voor Splendora verder toe. Wat vindt u ervan? Reageer en ding mee naar een gratis abonnement op alle vakbladen van Elba-Rec!

Op vrijdag 9 januari maken we tijdens het kenniscafé in Amersfoort bekend wie van de genomineerden met de hoofdprijs van €1000,- naar huis gaat. Kijk hier voor meer informatie over de award en de andere genomineerden.