Wie in contact wil komen met de gemeente Zutphen, moet wat negatieve tweets posten over de gemeente, raadsleden, wethouders en het liefst ook ambtenaren. Voor je het weet ontvang je een brief met een uitnodiging tot gesprek.

Het relletje van vandaag speelde af in Zutphen waar boze burger Marcel van den Breemen al twee jaar in conflict is over volgens hem veel te hoge energiekosten in de duurzame wijk De Teuge. Als ik het allemaal goed begrijp (er staat veel over het conflict op internet, zowel bij de gemeente als bij de belangenvereniging van De Teuge) gaat over een schadevergoeding die volgens de burgers te laag is en te laat komt. Dat laatste is niet zo gemakkelijk op te lossen (hoewel, gemeende excuses altijd helpen), dat eerste wel. Een jaar of tien geleden schreeuwde gemeente van de daken hoe duurzaam het allemaal wel niet zou worden in De Teuge, dan moet je ook je verlies nemen als het allemaal niet lukt. Ook als dat echt geld kost.

Kortom, op het eerste gezicht niet zo’n heel ingewikkeld conflict. En misschien vindt de gemeente Zutphen dat ook wel niet en vindt ze juist dat ze heel snel reageert door binnen twee jaar een noodfonds in te richten. Gemeentelijke molens malen niet zo heel snel als burgers willen. Maar Van den Breemen ervaart dat anders en twitterde dat wethouder Rik de Lange boter op het hoofd heeft. En hij ontving vervolgens dus een brief van de gemeente dat dat niet geaccepteerd wordt. Vreemd, want echt heel schokkend is het allemaal niet in de twitterhistorie van Van den Breemen, maar wie weet heeft hij die vakkundig opgeschoond na zijn vakantie in Italië. Van den Breemen moppert via Twitter op wethouders en raadsleden. En zegt dus dat De Lange boter op zijn hooft heeft. Maar dat is het dan wel.

En toch kwam de brief. En daarmee haalde Van den Breemen eerst de lokale pers en daarna de gansche vaderlandse pers tot Hart van Nederland en het Radio-1-journaal aan toe. Op zoveel aandacht voor zijn conflict, had hij nooit durven hopen.

Twitter is een fantastisch medium om te weten wat er speelt in je gemeente, bedrijf, voetbalclub of wat dan ook. Nog nooit was luisteren naar de burger zo gemakkelijk. Nog nooit kwam je zo eenvoudig in contact met de bevolking. Maar hoe ga je vervolgens om met al die meningen, opmerkingen, reacties, tweets? Hoe luister je naar burgers? Hoe reageer je daar op? Daar kan Zutphen blijkbaar wel een workshopje moderne burgercommunicatie bij gebruiken. Want de schade is groot: Zutphen is het lachertje van Nederland en wordt vergeleken met Noord Korea, de lokale VVD is boos en de gemiddelde Zutphense ambtenaar gaat waarschijnlijk met minder lol naar zijn werk. Ik zou me zelf in ieder geval kapot schamen.